Jag har under hela mitt liv engagerat mig i djurrätt, som dagisbarn startade jag och min bästis Alice en Djurklubb med lokal i hennes lekstuga, vi räddade främst sniglar och skalbaggar som grannbarnen ville trampa på och förde loggbok, som 7-åring var jag en aktiv medlem i Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök (numera: Djurens rätt) och besökte villorna i området med protestlistor mot burhöns och sälklubbning och som 15-åring blev jag vegetarian på ett slott i Frankrike där de serverade spädgris.

Sedan dess har jag varit mer eller mindre lactoovovegetarian, i perioder har jag ätit fisk och under en kort period även kyckling (trots ett samvete som sagt något annat).

Den här hösten har jag börjat fundera mer och mer över hur jag äter, genom mitt jobb på ett filmbolag kom jag under hösten i kontakt med fantastiskt inspirerande människor som ägnar sina liv åt att jobba för djuren och miljön. Och jag har läst och läst, och tittat och tittat, och lyssnat och lyssnat. Och alla vägar leder till samma sak, att det enda rätta är att äta en kost och att leva ett liv, som inte utnyttjar djur.

Jag har många gånger blivit förhörd om varför jag är vegetarian och självklart blir frågorna fler när jag nu kallar mig vegan. Ju mer jag använder ordet märker jag att det är oerhört laddat. Det mottas nästan som en förolämpning mot den som inte är vegan. Jag tror att anledningarna till det är många, visst hänger bilden av ”tonårsaktivisten som har dreadlocks och bränner ner scan-bilar” kvar men jag tror även att ett en viss olust inför det egna valet, att äta kött väcks.

Som Jonathan Safron Foer skriver i Eating Animals:
Perhaps in the back of our minds we already understand, without all the science I’ve discussed, that something terribly wrong is happening. Our sustenance comes from misery. We know that if someone offers to show us a film about how our meat is produced it will be a horror film. We perhaps know more than we care to admit, keeping it down in the dark places of our memory – disavowed. When we eat factory-farmed meat we live, literally, on tortured flesh. Increasingly, that tortured flesh is becoming our own.

Jag tror att vi alla vet, om vi tänker efter, att det som sker i dag, det sättet som grisar, kor, hönor och andra djur utnyttjas och behandlas av människor är helt fel. Hela tiden rapporterar media om missförhållanden i djurindustrin, inte minst nu under hösten då fruktansvärda bilder på svenska grisar chockade Sverige. Det finns flera sätt att bemöta det på, och detta är mitt.

Varför vegan frågar många, vegetarian känns mer greppbart och förståeligt men varför ska man inte äta mjölk eller ägg? Kossan dödas inte för att den mjölkas.

För mig finns flera anledningar till detta, dels är mejeri-, ägg- och läderindustrin så starkt bundna till köttindustrin att all användning av mejeriprodukter, ägg och läder gynnar köttindustrin och när det kommer till just mjölk kan jag inte rättfärdiga att en nyfödd kalv förs iväg från sin mamma och får mjölersättning för att jag ska äta hennes mjölk. Det känns inte rätt. Kanske om jag bodde på en gård med en egen ko som jag mjölkade då och då men inte som det ser ut idag.

Under november och december åt jag bara mjölkprodukter någon gång i veckan, resten veganskt och kände ganska snabbt förändringar i min kropp. Jag fick genast färre blodsockerfall, kände mig smalare och helt enkelt som att jag fick bättre ”karma”. På julafton lagade jag och mamma veganska rätter och för första gången någonsin var jag inte helt däst på julafton utan kunde äta ljuvlig mat och dessutom känna mig lagom mätt. Jag tycker att det känns spännande och roligt att lära mig nya sätt att laga mat på. Att vara vegan är bara tråkigt om man gör det tråkigt. Det kommer dock inte att bli lätt, jag har en fästman som älskar lyxrestauranger och blodiga biffar, ett liv och ett jobb som kräver massvis av representationsmiddagar, resor och en ganska stor passion för dyra skor.

Och på den här bloggen ska jag berätta hur det går och tipsa om alla veganrecept jag provar, böcker jag läser, restauranger jag besöker och inte minst alla snygga skinnfria skor jag hittar. Och hoppas att jag kan inspirera någon till att testa lite nya sätt att tänka på.

Okay, då kör vi.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS