En av de grönsaker jag uppskattar allra mest är kål. Mest gillar jag röd, grön och vit. Tyvärr har kålen ett lite trist rykte som ”tråkig” och ”vanlig” jämfört med sina mer exotiska grannar i grönsaksdisken som tomaten och rucolasalladen. Men. På grund av att kålen odlats i Sverige åren runt sedan vikingatiden är den ett mycket bättre miljöval än både tomaten och salladen som måste odlas i växthus och ofta transporteras långa sträckor. Ett annat plus med den, förutom att alla kålsorter innehåller mycket kalcium, järn, fibrer, C-vitamin och betakaroten, är att den faktiskt håller ett ganska bra tag i kylskåpet till skillnad från salladen som blir gammal på några dagarna.

På vintern äter jag mängder av grönkål. Jag kokar den med en grönsaksbuljongtärning i sojagrädde eller steker den i olja. Sen kan den ätas ihop med nästan allt, som pastasås eller som en sidorätt till det mesta. Det är även gott att ha grönkål i en tomatpastasås. 

Rödkål gillar jag att äta rå, hackad med olivolja och hampafrön på istället för sallad.

Vitkål är underbar när den kokas med sojagrädde och grönsaksbuljong, men också som rå istället för sallad eller tunt skivad och stekt med nudlar och andra grönsaker. 

Stek eller koka helst kålen en kort tid så att den behåller alla viktiga vitaminer.

I ♥ Kål

Kommentarer

2 kommentarer

Post a comment
  1. Eoin #
    januari 18, 2010

    Kul att läsa din blog Ebba. Grönkål är min favorit grönsak och inte bara för kalciumet🙂 Det smakar fin. Det är svårt att hitta har utanför jultid.

    Förresten har du läst Plant Based Nutrition från Stephen Walsh? Den förklarade nästan all närings frågar åt mig!

    Eoin

  2. januari 19, 2010

    Hej Eoin! vad roligt att du läser bloggen!

    Ja visst är grönkål fantastiskt. Har inte läst den boken men den ska jag absolut göra, såg att den fanns på adlibris.

    Tusen tack för tips!
    Ebba

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS