Jag älskar smoothies och tycker att det är ett bra sätt att få i mig extra vitaminer och andra viktiga näringsämnen. Jag har nästan alltid havremjölk eller rismjölk i mina smoothiesar, tycker att det ger en mjukare smak än när de är helt fruktbaserade, jag brukar också boosta med något. Superalgen spirulina är extra bra för veganer eftersom den innehåller vitamin B12 som annars är svår att hitta i en vegansk kost. En av mina andra favoriter är den här smoothien med Maca, en peruansk rot som säljs som pulver i Sverige och som även den innehåller B12. (UPPDATERING: OBS! inga vegetabiliska livsmedel innehåller tillräckligt med B12, som vegan måste man ta tillskott av B12) Maca innehåller dessutom stora mängder aminosyror, kalcium, vitaminer och mineraler som zink, magnesium, järn. Macan används bland annat för att öka energin, uthålligheten, den mentala hälsan och den sägs även fungera som en afrodisiaka ♥

Min Maca-favorit, till 1 person

2 dl Frysta jordgubbar
1 msk Macapulver
1 nypa vaniljpulver
3 dl (eller mer) Havremjölk

Mixas! Drickes!

Kommentarer

3 kommentarer

Post a comment
  1. februari 23, 2010

    obs! b12 finns inte i tillräcklig mängd i några vegetabiliska livsmedel, tyvärr. så det är ingen mening med att äta spirulina eller macapulver för den sakens skull utan som nybliven vegan MÅSTE du se till att äta b12-tillskott för att inte utveckla brist. b12 lagras i kroppen så det kan ta upp till 5 år att få symtom men då kan du redan ha fått irreversibla skador på nervsystemet, särskilt eftersom symtomen hämmas av högt folsyraintag och du som vegan äter ungefär dubbelt-tredubbelt så mycket folsyra som i en blandad kost. anledningen till att jag säger detta är för att folk fortsätter att sprida illusionen om att det går att få i sig b12 via något annat än tillskott men det är en farlig illusion eftersom b12-brist kan ge allvarliga skador.

  2. februari 23, 2010

    tack tack, jag äter b12-tillskott men jag ska skriva ett inlägg om det och uppdatera detta inlägget för säkerhets skull så att ingen får fel info här!

    //e

Trackbacks & Pingbacks

  1. Be my Vego Valentine ♥ « Under The Green

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS