Sofia hade med sig veganska brownies till kontoret idag som var sååå goda.
Här är receptet hon bakade efter:

5 dl mjöl
5 dl socker
2 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2,5 dl vatten
2,5 dl rapsolja
1 tsk vaniljpulver

175 grader, ca 30 min i ugnen.

Sofias kommentarer!

När jag följde receptet blev det blev alldeles för torrt. Så fick ha extra olja och vatten så att det blev bättre konsistens (sammanhängande men smidig och blank, lite som frosting till kakor). Och så hade jag i extra kakao, ett par msk extra.

Och typ dubbelt så mycket salt och vanilj. Man får smaka av smeten, ska smaka lite svagt salt och mycket kakao tycker jag.

Sen hade jag i lite starkt kaffe också, någon matsked eller så.

Ett tips jag läste någon stans ang. veganbakning utan ägg och smör är att man ska börja med att blanda mjölet och vattnet och sen låta det dra ihop sig lite. På så sätt aktiveras dels mjölets kolhydrater så att det håller ihop bättre. Dessutom gör det så att oljan och vattnet inte skär sig sen, för annars blir det i princip omöjligt att få det att blandas helt. 

Kommentarer

One Comment

Post a comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Alla hjärtans dag nr 2 ♥♥♥ « Under The Green

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS