Jag blev jättebesviken igår när jag började läsa Monsterbiff till middag som jag peppat på förut här på bloggen. Boken börjar med ett försvarstal om varför människan ska äta djur, hur en måltid utan kött inte känns hel. Och argumenten som används är gamla och förlegade. *Djur kan inte planera för framtiden – de lever bara här och nu och när ekorren samlar på sig mat inför vintern beror det inte på att den vill ha föda för att överleva den kalla perioden – nej det är en omedveten instinkt. Ekorren har ingen aning om varför den plockar på sig nötter och placerar ut på olika platser som den sedan går till för att äta när vintern kommit och det inte längre finns mat på marken.*

Att resonera på det här sättet är det mest ignoranta jag vet. Om en människa bestämmer sig för att äta kött, får hon också acceptera att djur har känslor och vill leva, men erkänna att hon anser det tillräckligt viktigt att äta kött för att döda dessa varelser. Ställa sig över deras existens och döda dem totalt emot deras vilja. Vi har val, vi måste inte äta kött. 

Djur ”är inte mat” vilket författarna försöker slå fast, vi kan använda dem som föda men de är inte mat. De är individer med känslor och tankar som vill leva. 

Att avfärda allt imponerande som djur gör med att det är ”deras instinkter” är dumt. Varför skulle det inte kunna vara smart att samla mat inför vintern, att flyttfåglarna hittar till Afrika och hem utan kompass, att ålen kan simma till och från Sargassohavet till våra svenska sjöar. Varför kan inte det vara intelligens? Hur vet vi att det inte är det? 

Jag kan respektera köttätare, men att skriva en bok där man verkar vilja slå fast att vi bör äta kött vid varje måltid förstår jag mig inte på. Det är inte ens hälsosamt för människor. 

Om man väljer att äta kött så får man stå för det, och även stå för det lidande det medför. Att ett kapitel i bokens början dessutom inleds med att en maträtt utan kött inte känns ”hel” tycker jag är barockt.

Jag har som sagt bara läst några kapitel och tänker läsa igenom hela boken (om än hoppa över en del kapitel) för att det är spännande att läsa om den svenska djurindustrin. Till exempel om hur den första Belgian blue-tjuren smugglades in i Sverige…

Kommentarer

4 kommentarer

Post a comment
  1. Torbjörn Esping #
    februari 2, 2010

    Hej, jag hoppas du orkar läsa hela boken.

    Vi kanske inte delar synen på rätten att äta kött.
    Du kanske tycker vi är ignoranta, och att argumenten är dåliga. Men vi propagerar inte för att man ska äta kött varje måltid. Och är fullt medvetna om att allt lidande för djuren inte går att undvika i animalieproduktionen.

  2. februari 2, 2010

    Hej Torbjörn,
    Jag kommer absolut att läsa klart boken och jag tycker att det är beundransvärt att ni skrivit en bok om den svenska köttproduktionen. Jag hoppas också att så många som möjligt, speciellt köttätare, kommer att läsa den och därför kommer jag att skriva om den igen här på bloggen när jag läst ut den.

    När jag läser kapitlet om varför djur är mat så tycker jag att ni använder allt för ”enkla” argument, jag tror inte att ni själva tror på dem, utan att ni snarare så gärna vill kunna äta kött med gott samvete.

    Jag tror inte att vi kommer att ha en värld där alla är vegetarianer om 10 år och jag håller med om att de djur som människor äter ska ha det så bra som möjligt. Jag tycker att det är positivt att ni har funderat, men jag anser tyvärr inte att det går att äta kött med gott samvete. Bättre samvete kanske, men inte ett rent.

    Det jag skrev om att ni propagerar för att äta kött vid varje måltid, handlar om kapitlet som börjar med att en vegetarisk lasange känns fattig, inte hel, den tolkningen jag gör är att ni tycker att kött bör ingå i de flesta måltider.

    Jag tycker att er bok är viktig och hoppas som sagt att den läses av så många som möjligt, så lycka till.
    Nu ska jag läsa den!

  3. februari 23, 2010

    jag är själv vegan, men jag tycker inte att det är något fel i sig att äta kött om det sker under rätt omständigheter. dock är dessa omständigheter inte möjliga i den industriella köttproduktion som vi har i dagens samhälle. jag är uppvuxen på en liten gård på landet där vi bl.a. hade egna får och egna höns som vi fick ägg och kött av. våra djur gick ute året runt och på sensommaren slaktade vi x antal djur för att frysa in köttet och äta av resten av året. jag var själv med när vi slaktade ettårslammen med slaktmask och det var ingen obehaglig upplevelse trots att jag var kanske 6-7 år gammal. människan är ett djur, men djur är inte människor. vi har en möjlighet att välja bort att äta kött vilket känns väldigt naturligt i dagens samhälle men djur och människor lever ändå i symbios på den här planeten och att äta varandra är inte på något sätt omoraliskt. däremot att utnyttja och att som människa ställa sig över övriga djur och anse sig ha rätten att göra det är omoraliskt, men att det skulle vara fel att döda och äta ett djur bara för att det är mot djurets vilja är inte heller något vidare argument…

  4. mars 26, 2010

    jag håller inte med dig ”brain”. jag anser att det är fel i sig att äta kött. //e

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS