I natt vann en film som betyder väldigt mycket för mig en Oscar för bästa dokumentär, nämligen The Cove som jag jobbat med det senaste året. 

För er som missat det så handlar The Cove om den massiva delfinslakt som årligen äger rum i Japan till följd av vår fascination för djuret. Under den så kallade delfinfångstsäsongen då perfekta delfiner ska fångas in för att sedan säljas till djurparker världen över, slaktas de tusentals djuren som inte håller måttet.

I The Cove har filmaren Louie Psihoyos tillsammans med eldsjälen och före detta Flipper-tränaren Ric O’Barry, lyckats ta sig in i den tungt bevakade viken där slakten av delfiner sker för att exponera den mörka hemligheten. The Cove har uppmärksammats enormt världen över sedan den visades för första gången på Sundance Filmfestival 2009 och filmen har påverkat Japanska myndigheter så pass att förra årets delfinslakt sköts upp.

För mig har The Cove betytt enormt mycket, genom att arbeta med de fantastiska människorna bakom filmen har jag inte bara lärt mig hur illa ställt det är med världens hav utan också att man kan välja att inte kompromissa utan kämpa för det man tror på. Jag beundrar Ric O’Barry enormt, hans otroliga engagemang och kompromisslöshet. Många väljer att inte se The Cove för att de tror att de ska bli för ledsna av den, men jag tycker att det är tvärtom. Självklart blir man ledsen över människans grymhet men jag tycker framför allt att man blir peppad på att göra något åt den. Man kan förändra världen, bara man vill det tillräckligt mycket och inte ger upp. Jag är så glad och stolt över att få ha arbetat med The Cove och jag hoppas att Oscarstatyetten leder till ett ännu mer ökat tryck på Japanska myndigheter till att införa ett förbud mot slakten. (Och även kanske för djurparker världen över att inse hur barockt det är att ha delfiner i delfinarium).

Under Stockholms filmfestival i höstas fick jag ta emot publikpriset som The Cove vann i regissören Louie Psihoyos ställe. Det kändes stort ♥


PS! The Cove går fortfarande på bio i Sverige, kolla på The Cove Sverige för biljettköp etc. ”You’re either an activist or you’re an in-activist. There is no in between.”

Kommentarer

4 kommentarer

Post a comment
  1. april 5, 2010

    Hejsan Ebba & Tack för din fina blogg som jag av en slump hittade idag!

    Du kanske är rätt person att svara på min fråga: Hur kan jag se ”The Cove” om jag bor i Nässjö? Kommer den att kunna hyras i närmaste videobutik och när kommer den isåfall? Eller kan jag köpa den svensktextad nånstans?

    En fortsatt fin Påskhelg önskas / Kent

    • april 6, 2010

      Hej Kent, roligt att du hittat hit! The Cove kommer att sändas på tv inom några månader och sedan kommer den att finnas på playtjänst och därefter dvd. Tyvärr inte på bio i Nässjö,

      trevlig fortsättning på påsken till dig! //ebba

  2. april 10, 2010

    Tack Ebba, för den mycket glädjande informationen. Vet du vilken kanal den kommer att sändas på?

    Ha de bra / Kent

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS