Bra att ha i väskan…
är mjölkfria energibarer, de håller länge och är bra om man blir hungrig på obekväm plats eftersom det inte alltid är så lätt att hitta passande föda. De är ett slags safety net för att hålla borta humörsvängningar orsakade av hunger. Jag köper oftast mina på Blueberry, de säljer bland annat olika smaker från märket Pulsin’ som är 100% veganska och helt sockerfria.


Solrosfrön…

innehåller magnesium, järn, zink och selen vilket kan vara svårt att få i sig som vegan. Jag äter dem till allt. Strör dem på sallad, pasta, gryn, i flingor osv. Börja och efter ett tag har du skaffat dig ett mycket hälsosamt beroende.


Till kaffet…


tar jag helst Rice Dreams rismjölk som är min absoluta favorit bland mjölkersättningsdryckerna. Den smakar gott, är len och skiktar sig inte ett dugg. Men, eftersom jag tror att havremjölk som vi odlar på hemmaplan är bättre att använda för miljön  så använder jag Oatleys havremjölk när jag tillexempel bakar eller gör smoothies och lyxar med rice dream till kaffe och musli. (Både ris -och havremjölk är kolesterol och laktos fria)


B12…

måste man som vegan ta tillskott av, eftersom brist kan ge allvarliga konsekvenser och vitaminet inte finns naturligt i några veganska livsmedel. Detta beror på att B12 kommer från smuts, vilket vi förr i tiden fick i oss via grönsaker med rester av jord på. Jag tar regelbundet en multivitamin som innehåller B12 men boostar ibland med den här trevliga sprayen som jag alltid har i handväskan. Den sprayas under tungan, smakar apelsin och ska tas upp mycket lättare än vitaminen i tablettform. Finns på hälsokostbutiker.


Smoothies…

är inte bara gott, det är också ett bra sätt att få i sig en massa nyttiga grejer utan att behöva tugga dem. Jag tar ofta en smoothie när jag känner att jag ätit lite vitaminfattigt. Jag brukar ha frysta bär, havremjölk och en pressad apelsin som bas och addera olika nyttigheter, en av mina favoriter är Macapulver som innehåller massvis med bra vitaminer, spirulinapulver, solrosfrön, linfrön, pumpakärnor, gojibär, incabär, hampafrön, spenatblad, broccoli, aloe vera, gurkmeja, maskrosblad, ingefära, avokado och så vidare. Inspireras av Blueberry eller Organic Green som gör grymma smoothiesar.

Ps! Banan tar över mycket smaker så om du ska ha något som inte är så gott i smoothien kan det vara bra att stoppa i en banan också.


Stjälkar

Släng inte broccolistjälken när du använt buketterna, riv den istället och ät rå i sallad. Jättegott. Och rå broccoli innehåller ännu mer mangan, kalium, magnesium, C-vitamin, B6-vitamin, B2-vitamin, E-vitamin, järn, kalcium, B1-vitamin, B3-vitamin, zink och E-vitamin än kokt.


Linfröolja…

Till en burk omega 3-kapslar av fiskolja går det åt över 600 fiskar… Ät en matsked linfröolja istället varje dag som innehåller höga mängder Omega 3. Glanshammar har den sötaste flaskan.


Hampaprotein…

Jag vet inte hur mycket protein vi behöver, det tvistas en del bland näringsexperter, men hursomhelst gör det ju ingen skada att äta mycket protein. Och min tränare säger att det är det enda jag behöver tänka speciellt på som en tränande vegan – att få i mig tillräckligt med protein. Jag vill inte överdosera soja och tycker därför att hampa är ett utmärkt alternativ. Det är dessutom så gott och innehåller Omega 3-fetter. Jag älskar skalade hampafrön och har dem på allt, frukostmackan, salladen, pastan. Hampaproteinpulver använder jag i smoothies när jag tränar extra mycket.

Kommentarer

2 kommentarer

Post a comment
  1. mars 17, 2010

    i sverige och västvärlden överkonsumerar vi protein ganska mycket, 10-15E% eller 0,8 g per kg kroppsvikt och dag är två mått som svenska näringsrekommendationer brukar använda sig av, vilket inte är jättemycket. om du inte tränar flera timmar varje dag räcker det oftast med det protein du får i dig från kosten och tillskott behövs således inte. viktigare än själva mängden protein är att du får i dig alla essentiella aminosyror, och där är det bra att blanda t.ex. vete eller annat spannmål och bönor eller baljväxter för att tillgodose de behoven.

  2. mars 17, 2010

    tack för de visdomsorden!

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS