Att äta och pynta med hönsägg på påsk är en gammal svensk tradition. Jag ser påsken som en högtid för att fira våren. Filosoferar man kring det tycker många att ägg symboliserar liv men tyvärr står Sveriges moderna äggproduktion för precis motsatsen. Jag älskar högtider och traditioner men jag tycker att vi kan förnya dem och är något fel bör vi så klart göra det. Jag är helt för att starta nya traditioner med influenser från det gamla. Vackert va!

Jag är vegan av flera anledningar och hönorna i äggproduktionen är en av dem. För mig var det ögonöppnande och en total chock att lära mig vad ”frigående” innebär inom äggproduktionen. Vägen till äggen från en glad höna som sprätter fritt på en gård är lång, mycket längre än till ICA tyvärr.

Jag hoppas att ni vill fira en äggfri påsk med mig och istället för att äta hönorna och deras ägg fördjupa er lite i de spännande djuren…

Alla tamhöns kommer ursprungligen från Sydostasiens djungler där de lever fria i små flockar på 10-15 individer med en dominerande tupp. Större delen av djurens tid går åt till att samla mat. Djungelhönorna lägger en kull ägg på våren för att ruva fram kycklingar som de sedan tar hand om. Själva äggläggningen är bara en del i en instinktiv beteendeprocess av att finna en lämplig plats för ett bo, att bygga detta bo etc.

En vanlig missuppfattning är att hönsfåglar är dumma djur vilket inte alls stämmer. Forskare har observerat avancerade tankebanor hos hönsen. Man vet till exempel att de har en tidsuppfattning, som gör att de inte enbart lever i nuet utan också kan reflektera över framtiden. De kan känna frustration och besvikelse om något inte blir som de tänkt sig. De är väldigt sociala djur och har avancerade hierarkier i grupperna.

I Sverige lever ca 6 miljoner hönor åt gången (de får leva knappt ett och ett halvt år innan de dödas, så de byts ut på löpande band) av dem sitter ungefär 40 procent i burar staplade på varandra. I varje bur sitter 16 hönor och de har ungefär 600 kvadratcentimeter vardera att röra sig på, det är mindre än ett A4-ark. Det minimala utrymmet gör att de aldrig kan flyga eller sträcka på benen och vingarna ordentligt.

De hönor som inte sitter i bur och kallas ”frigående” hålls oftast inomhus på golvet i stora hangarer, i enormt stora grupper på omkring 3000 individer. Det finns tre typer av så kallade frigående system för värphöns i Sverige: envåningssystem, flervåningssystem och ekologisk produktion. Av dessa är det bara de hönor som hålls i ekologisk produktion som får gå ut. Flervåningssystemen innehåller flera plan över varandra, ungefär som lagerhyllorna på IKEA. På dessa hyllplan är golven av galler. Utfodring, vatten, ägginsamling och ventilation sköts automatiskt. Man använder sig också av strikta ljusprogram för att styra hönornas biologi, så att de hela tiden ska befinna sig i ett äggläggande stadium. Hönsen lägger omkring 300 ägg per år vilket är nästan ett varje dag. Den onormalt stora äggproduktionen ger hönorna kalkbrist vilket leder till benskörhet. Många bryter ben och vingar. De enormt stora grupperna skapar också onormala beteenden som till exempel fjäderplockning och hackning (kannibalism). Hönorna får aldrig vara utomhus, picka i jord eller få utlopp för naturliga beteenden.

Ungefär 8 procent av hönorna i Sverige finns inom den ekologiska äggindustrin. ”KRAV-hönor” får vara utomhus under sommarhalvåret vilket givetvis är att föredra men många av dem hålls också i stora grupper på upp till 3000 djur.

Hälften av alla kycklingar som kläcks inom äggindustrin är tuppar. Eftersom de inte lägger ägg dödas de direkt efter att de kläckts. Hönorna dödas när de är cirka 1,5 år gamla, då är deras kroppar så förstörda av en onormalt stor äggproduktion och de anses inte längre lönsamma. (en höna som lever ett naturligt liv blir ungefär 8 år gammal) Deras kött duger inte till filéer men används till exempelvis kycklingsoppa eller foder till minkar.

Om ni vill läsa mer om hönorna och äggen kan ni göra det här, via Djurens Rätt.

Jag kommer att tipsa er om en massa äggfria och snälla påskrecept och hoppas att ni vill skapa nya traditioner tillsammans med mig ♥


Ps. Tipsa mig gärna om era!

Kommentarer

4 kommentarer

Post a comment
  1. mars 23, 2010

    Tack för en kanon bra blogg. Jag försöker bli vegetarian men är inte så lätt då jag är otroligt dålig på att laga mat. Och då jag har hund är det verkligen svårt att låta bli hans köttbullar.
    Men din blogg ger mig inspiration och tips då jag inte har någon jag känner som är vegetarian.

  2. mars 23, 2010

    Hej Jojjo! vad roligt att du gillar bloggen. Har sett din fina hund på din blogg🙂

    Ett tips till dig är att ta det lite stegvis, börja plocka bort kött lite i taget och testa mer köttsubstitut, (sojakött, seitan etc) många av dem är enkla att laga!

    Kramar ebba

  3. september 5, 2011

    Riktigt bra skrivet.🙂

Trackbacks & Pingbacks

  1. Fina hönor ♥ « Under The Green

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS