Det är våffeldag idag! Här är mina veganska våfflor utan margarin. Jag gillar inte att använda margarin för att jag hört så mycket äckligt om hur det framställs, så jag använder nästan alltid olja istället. Igår testade jag att göra våfflor med rapsolja och det gick jättebra, de blev såå goda.

Recept:
4,25 dl havremjölk
3,75 dl mjöl
1 matsked bakpulver
1 dl rapsolja
1 nypa salt

Mixa allt. Sen är det bara att grädda i passande våffeljärn. Det kan vara bra att fetta järnet lite med extra olja. Till våfflorna kan man ju ha exempelvis sylt (som innehåller pektin istället för gelatin), tinade frysta blåbär, Oatleys havreglass eller vad man nu känner för.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS