Candle 79, som finns på Upper East Side i New York, är något så unikt och underbart som en helt vegansk finkrog. Min favorit Tal Ronnen har jobbat här tidigare och maten påminner en hel del om hans stil. Ett nytt sätt att laga vegansk mat på där fokus är på god smak och matupplevelse. Dessutom är maten ekologisk. (Och hälsosam utan att det märks för mycket, om ni förstår vad jag menar.)

Candle 79 har en ganska blandad meny med italienskt, grillat, modernt amerikanskt. De använder seitan (en grym sådan), tempeh, cashewkräm och nötost. De har en rolig drinklista där alla cocktails är baserade på sake. Ingefäradrinken var en favorit! Om jag skulle jämföra atmosfären med någon svensk restaurang så får det bli Rolfs kök.

Till varmrätt åt jag Candle 79s mest populära rätt som är en ”Seitan Piccata” med krämig spenat, grillad potatiskaka, ostronskivling och en citron -och kaprissås. Den var helt underbar. Seitan är ett vegetariskt köttalternativ som görs av gluten (veteprotein). Till förrätt åt jag murkel -och svampravioli som också var helt fantastisk. Vid bordet smakade jag även på grillad kronärtskocka och sparris med portobellosvamp och pesto, dagens pasta, medelhavsk tempehkaka med tryffelkokt nypotatis, grillade seitanspett och lökringar med chipotle-aioli. Jag orkade inte äta någon större dessert men delade en kula hallon -och vaniljglass med min vän Clara som är lakto-vegetarian och alltså äter mjölk vanligtvis. Både hon och jag tyckte att den veganska glassen var en av de godaste glassar vi någonsin ätit.

Jag tycker att Candle 79 är ett måste för de som besöker New York – vegan eller inte. De serverar brunch, lunch och middag så pallra er dit!

Och hoppas att något liknande öppnar i Sverige…

Kommentarer

2 kommentarer

Post a comment
  1. april 9, 2010

    jag dör. lyxkrogssvälter för tillfället i detta land.

  2. april 9, 2010

    Jag vill bo i den där maten som ser ut som Star Wars hjälm.

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS