I går var jag på en föreläsning i grön näringslära, och fick bland annat höra en rolig nyhet! Jag har länge varit lite Omega 3-nojig (åt massvis med fiskolja efter läkares rekommendationer ett tag) och har under min tid som vegan oroat mig lite över om jag verkligen får i mig de fettsyror som är viktiga. Mest för att jag vill bli mamma en dag (och då är det extra viktigt) men även för att jag inte vill få cancer eller bli dement.

Det finns 3 olika Omega 3-syror som vi behöver; Alfa linolensyra, EPA och DHA. Alfa linolensyra finns i stor mängd i linfrö- och hampaolja men det gör tyvärr inte de två andra och det är de som människor får via fisk och fiskolja. De är viktiga för hjärnan, blodet och en massa annat. Hur ska man då göra som vegan?

Jo! Äta oljan från små mikroskopiska alger som havets fiskar får sitt Omega 3 från, och som nu finns i praktiska kapslar. Faktum är att en av er läsare tipsat mig om denna produkt tidigare men jag förstod inte att det var algolja utan trodde att det var en annan typ av alger som inte ska funka, dumt av mig men jag hade ingen aning om att dessa fanns!

I Stockholm finns kapslarna att shoppa på hälsokostbutiken Gryningen som ligger på Södermalm. De har kapslar av märket Pure one. De tar postorderbeställningar men man kan också beställa från en massa ställen på nätet. Ut och googla ”algea oil omega 3” med er! Jag hittade till exempel V-Pure som jag blev lite förtjust i för att det var så ”sober” ask.

Kommentarer

One Comment

Post a comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Vegansk solkräm « Under The Green

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS