Jag har haft en mysig söndag som började på fiket Mocco på Nybrogatan där de har urgoda mackan ”Veganen” med kronärtkockskräm, rödbetor och groddar, den bästa sojalatten jag hittat i Stockholm och goda fruktsmoothies utan mjölk.

Eftermiddagen spenderade jag på Grand Hotels spa. Utöver att det är Sveriges bästa spa så använder de helt veganska hårprodukter från märket Abba Pure Performance Haircare, och endast ekologisk och miljösnäll hudvård, bland annat från Lavera som har mycket vego. Jag blev förtjust i Abbas glansspray som luktade väldigt gott. (produkterna säljs på Grand Hotel)

När endast det bästa är bra nog är det veganskt som gäller.

Efter massage, bastu och badande på Grand Hotel blev det barnmat till middag. Jag gjorde hemmarullade sojabullar och makaroner till mig och älskling. Mitt bästa recept, här:

1 lök
2 och en halv dl sojafärs
2 och en halv dl grönsaksbuljong
1 msk vetemjöl
1 msk ströbröd
1 liten potatis, kokt och mosad
Kryddpeppar
Salt, vitpeppar

Fräs löken i lite olja. Koka upp buljongen och koka sojafärsen mjuk (tar ca 5 min). Blanda alla ingredienser väl och smaka av med salt, vitpeppar och kryddpeppar. Om sojafärsbitarna är för stora kan du köra smeten i matberedare eller mixa med stavmixer. Låt smeten svalna innan du rullar bollar av den, ca 15 stycken. Stek gyllenbruna i olja!

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS